Pressrum

Följ DIBS Payment Services

Black Friday ökar i popularitet – hälften av svenskarna kommer handla och många köper julklappar

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2018 09:40 CET

Black Friday ökar ännu mer i popularitet. I år uppger mer än hälften av svenskarna att de kommer handla på jättereadagen, och det är framförallt e-handeln som driver ökningen. Främst planerar man att köpa elektronik och mode.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen liksom genom en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.

I år uppger 51 procent av svenskarna att de kommer handla på Black Friday, jämfört med 44 procent i fjol. Främst ämnar man att handla på nätet, 28 procent uppger detta jämfört med 23 procent ifjol. 9 procent ämnar att handla i fysiska butiker vilket är lika mycket som förra året, och 14 procent ämnar att handla både på nätet och i fysiska butiker. Bland svenskar mellan 18 och 39 år är det nästan 70 procent som ska handla och nästan 50 procent som ska handla på nätet. Minst ämnar 60-plussarna att utnyttja readagen, endast var tredje planerar att handla och var tionde på nätet. I fysiska butiker är det relativt jämnt, med undantag från åldersgruppen 40-49 år där endast fyra procent ämnar att handla där.

Det är tydligt att många gör sina julklappsköp på nätet: hälften av de svenskar som handlar på Black Friday uppger att de kommer att köpa julklappar. 46 procent ämnar göra en del av köpen då och 4 procent att de kommer köpa samtliga julklappar. 12 procent tänker inte köpa julklappar på Black Friday, 34 procent har inte bestämt sig ännu och 5 procent köper inte julklappar alls.

– Julhandeln börjar tidigit numera och Black Friday är den största handelsdagen för de flesta webbutiker. E-handeln driver på mest av ökningen även om fysiska butiker och kedjor är duktiga på att se till att konsumenterna kommer in i butikerna. Vi räknar med ännu ett rekord för e-handeln, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Varukategorier som är mest populära att köpa på nätet under Black Friday:

  • Elektronik − 43 %
  • Kläder, skor, accessoarer − 42 %
  • Skönhets- och hälsoprodukter − 25 %
  • Heminredning − 23 %
  • Barn/leksaksartiklar − 20 %
  • Fysiska medier (t.ex. böcker, CD, DVD, blueray)− 14 %
  • Mat och dryck − 11 %
  • Digitala medier (t.ex. e-böcker, film digitalt) − 8 %
  • Presentkort − 6 %

På fredag morgon släpper DIBS siffror för hur handeln har gått måndag till och med fredag morgon, då det nu kampanjas under hela veckan. På lördag släpps siffror som visar den faktiska ökningen eller minskningen för svenska webbutiker jämfört med ifjol. Förra året ökade inte e-handeln på Black Friday lika mycket som tidigare år eftersom det nu är mer utspritt i en "Black Week". För veckan som helhet så var det dock en stor framgång för webbutikerna.

Vad är Black Friday?
Black Friday är en "handelsdag" som kommer från USA, då mängder av fysiska butiker liksom webbutiker har rea. Det faktiska datumet ändras från år till år men är alltid fredagen efter Thanksgiving. Datumet för 2018 är 23 november. Tillsammans med Cyber Monday som är tre dagar senare markerar starten på julhandeln och då många amerikaner men även européer börjar juldekorera och shoppa.

Tips till konsumenterna inför Black Friday
DIBS e-handelsexpert Patrik Müller ger här också några tips till konsumenterna om att handla på nätet under Black Friday:

  • Kontrollera priset mot en prisjämförelsesida så att rabatten verkligen är så hög som det ges sken av. Konsumentverket får varje år in anmälningar på företag som fuskar genom att ange ett falskt ordinariepris.
  • Var försiktig om du handlar hos en okänd butik. Kontrollera om butiken är godkänd hos Trygg E-handel eller liknande trygghetsmärkningar.
  • Betala med kreditkort eller faktura – då är du skyddad mot butiker som inte skickar någon vara. Även när du betalar med PayPal är du skyddad mot vissa typer av bedrägerier.
  • Betala inte med direktbetalning eller Swish om du är osäker – det är en förskottsbetalning där du har små möjligheter att få tillbaka pengarna vid ett bedrägeri.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://press.dibs.se/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se