Presserum

Följ DIBS Payment Services

Black Friday satte nytt e-handelsrekord i Sverige

Pressmeddelande   •  Nov 27, 2016 12:47 CET

Precis som det förutspåddes slog den numera väletablerade e-handelsdagen Black Friday nytt e-handelsrekord i Sverige. Enligt statistik från DIBS* ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent. Prisjakts data* visar att Black Friday jämfört med 2015 ökade med 74 procent räknat i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har tillsammans med Prisjakt.nu undersökt e-handeln i Sverige under hela dygnet för Black Friday. DIBS data baserat på faktiska transaktioner, dvs enskilda köp, liksom omsättning hos svenska webbutiker visade att volymen ökade med 21 procent respektive 59 procent jämfört med föregående års Black Friday. Prisjakt.nu såg en ökning om 74 procent i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare, och jämfört med en genomsnittlig fredag i november var ökningen 584 procent.

– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black Friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS.

DIBS data visar att svenskarna stod startklara redan när dygnet slog över till Black Friday. Klockan 01-02 ökade transaktionerna/köpen med 83 procent, vilket också var den timme med klart störst skillnad i procent från i fjol. Klockan 9-10 var dock timmen med flest enskilda köp och totalt sex procent av all handel, med nästan tiotusen fler inköp än den största timmen i fjol som var kl 22.Timmen mellan 20-21 noterade näst flest köp/transaktioner under dygnet och stod också för närmare 6 procent av all handel. Sett över hela dygnets timmar så var handeln dock jämt fördelad med omkring 4-5 procent av all handel per timme. Endast mitt i natten skiljer det sig med omkring 2 procent per timme, liksom topparna enligt ovan på 6 procent. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet.

– Det är intressant att se att Black Friday tar riktig fart först under arbetstid då flest antal köp sker mellan kl 9-10. Kanske kommer vi under kommande år se en debatt kring just detta. Vi kan också se att konsumenterna i år står startklara vid tolvslaget till Black Friday. Den största ökningen av köp skedde i inledningen av Black Friday vilket tyder på att många valde att sitta uppe för att kunna ta del av erbjudandena. Dessutom kunde vi se att fler gick upp tidigt på morgonen för att handla än tidigare år, säger Daniel Larsson, ‎‎vice vd på DIBS.

Prisjakts data visar att Black Friday jämfört med 2015 ökade med 74 procent räknat i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare. Jämfört med en genomsnittlig fredag i november 2016 är ökningen 584 procent. De kategorier som genererade störst intresse räknat i antal klick var datorer & delar, ljud & bild samt spel & spelkonsoler

– Black Friday fortsätter slå alla rekord. De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black Friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt.

*DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden.

*Prisjakt som är Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänstsamlar in data från 6302 butiker i Sverige och jämför 10 330 000 priser på 1 412 000 produkter och 3 870 000 egenskaper.

För mer information:
Daniel Larsson, vice vd DIBS
daniel.larsson@dibs.se, 0736-40 42 11

Carl Vult von Steyern, Sverigechef Prisjakt
070-251 43 84

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera


Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se