Pressrum

Följ DIBS Payment Services

Dagligvaror och livsmedel på nätet ökar starkt − svenskarna konsumerar för 17,8 miljarder kronor

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2018 08:30 CEST

Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror ökade med 37 procent och de som köper dagligvaror med 41 procent. Svenskarnas konsumtion för kategorin som helhet beräknas nu till 17,8 miljarder kronor.

– Sedan uppstickarna inom livsmedelskassar för flera år sedan började utmana de etablerade aktörerna har nu i princip alla hoppat på tåget. Kriget på nätet är i full gång, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Svenskarnas konsumtion delas in i olika underkategorier där elektronik och kläder som man handlat länge på nätet toppar listan, och nu även är strax följt av dagligvaror. Antalet svenskar som köper detta på nätet ökade kraftigt jämfört med förra året, 41 procent. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror ökade också starkt med 37 procent och konsumtionen för kategorin som helhet beräknas nu till 17,8 miljarder kronor.

I takt med att e-handeln växer och blir allt vanligare köper svenskarna också betydligt fler basvaror på nätet. Det är särskilt stressade storstadsbor, som enkelt och bekvämt beställer sina dagligvaror och får dem levererade hem.

12 procent av svenskarna har numera prenumererat på livsmedel på nätet. 30 procent har köpt dagligvaror under mätperioden på tre månader, en ökning med hela 41 procent från ifjol. I åldersgruppen 25-34 år är det betydligt flest, där har hela 46 procent har handlat livsmedel på nätet. Bland de äldre i åldersgruppen 66-74 år är det dock endast åtta procent.

– Konsumenterna slipper tidsåtgången med att åka dit, hitta parkering, handla, stå i kö och släpa hem matkassar. Det är inte konstigt att livsmedel och dagligvaror på nätet är populärt, och trenden förväntas fortsätta under kommande år, fortsätter Patrik Müller.

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten som lanseras i sin helhet i mitten av september är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Moderbolaget Nets släpper sin rapport om betalningar i fysiska miljöer i slutet av september.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20


Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://press.dibs.se/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se