Pressrum

Följ DIBS Payment Services

DIBS E-handelsindex 2012 visar att svenskarna handlar oftare på nätet

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2012 14:21 CET

DIBS, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, publicerar idag DIBS E-handelsindex 2012. Rapporten visar att e-handeln nu är en naturlig del av handeln och att konsumenterna handlar oftare, men för mindre belopp.

Rapporten är 50 sidor och finns tillgänglig för media via DIBS. Här följer några av de viktigaste slutsatserna:?

Konsumenter handlar oftare på nätet. Svenska konsumenter gjorde 7,0 inköp under de senaste sex månaderna, att jämföra med 6,6 i fjol och 6,2 för första halvåret 2010.

Utvecklingen är i linje med resten av Europa. Antalet köp uppgick under första halvåret i år till 7,7 i Danmark (6,8 ifjol), 7,2 i Norge (7,0 ifjol), 5,7 i Finland (5,9 ifjol), 12,0 i Storbritannien (11,0 ifjol), 8,2 i Tyskland (7,7 ifjol), 6,2 i Frankrike (5,8 ifjol), 6,0 i Polen (5,5 ifjol) och 6,5 i Spanien (4,5 ifjol).

Samtidigt som konsumenterna anger att de handlar oftare, så anger de också att de i genomsnitt spenderar mindre belopp på nätet i flera länder.

Baserat på konsumenternas uppskattning beräknas e-handeln till 70 miljarder kr i Sverige, 199 miljarder i Norden och 1950 miljarder i alla nio länder, varav Danmark 42, Norge 52, Finland 35, Storbritannien 535, Tyskland 551, Frankrike 314, Polen 140 och Spanien 210 miljarder kr.?

Enligt denna uppskattning har e-handeln ökat i Europa med 6% men minskat i Sverige med 3% sedan 2011 (beräknat på eurokursen den 10 oktober 2012). Svenska e-handeln uppskattades till 73 miljarder kr för år 2011 baserat på dagens eurokurs. E-handeln kan naturligtvis ha påverkats av Europas ekonomiska kris.

– E-handeln har gått in i en ny mognadsfas och är nu ett naturligt inslag i det dagliga livet. Svenskar handlar oftare men konkurrensen om konsumenterna skärps och kraven ökar för att driva framgångsrik e-handel, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

Konsumenternas uppfattning av sin konsumtion kan också påverkats av att e-handeln förändras och blir mer vardaglig, oftare baserad på prenumeration samt mer integrerat i andra typer av handel.

Resor fortfarande störst på nätet Reserelaterad konsumtion står för 31% av marknaden i Sverige. De näst största kategorierna är elektronik (15%) och möbler och liknande till hemmet (12%). Elektronik, möbler, media, apoteks- och skönhetsprodukter, media och tjänster ökar sedan förra året, medan förbrukningsvaror i hemmet, resetjänster och mode minskar sedan förra året. Nedgången är snabbast för förbrukningsvaror till hemmet som minskat från 13% till 9% av den totala marknaden.

Svenska konsumenterna anger att snabbast kommer att öka sin konsumtion inom resetjänster och mode nästa år.

Konsumenterna drivs av att förenkla Svenska e-konsumenter handlar på nätet eftersom det är enkelt och spar tid (63%). Mindre viktigt, men ändå en betydande drivkraft är möjligheten att hitta lägre priser (61%). Andra viktiga anledningar till online shopping är att det kan utföras oberoende av öppettider (56%) och att det är lätt att jämföra produkter och priser (60%).

Om DIBS E-handelsindex 2012 DIBS E-Handelsindex 2012 är en statistikfylld rapport om 50 sidor som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling, med särskilt fokus på mobil handel. Rapporten finns på www.dibs.se.?Undersökningen genomfördes under det tredje kvartalet 2012 av forskningsinstitutet YouGov och bygger på intervjuer med över 9 000 Internetanvändare i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Spanien. Den 25 september i år presenterades ett utdrag ur rapporten om e-handel via smarta mobiler och surfplattor.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Eric Wallin, VD DIBS, tel. 08-527 525 03 alternativt 0703 29 77 74 eller e-post: eric.wallin@dibs.se

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är de ledande i Norden. DIBS var först med att nå 1,5 miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se