Pressrum

Följ DIBS Payment Services

DIBS lanserar rapporten Svensk E-handel 2019

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2019 10:00 CEST

För trettonde året i rad släpps nu DIBS årliga rapport Svensk E-handel. I år beräknas svenskarnas konsumtion på nätet överstiga 300 miljarder kronor och e-handel är numera för svenskarna i stort normaliserat.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som snart byter namn till Nets, mäter e-handelsmarknaden varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och beräkna den svenska e-handelsmarknadens storlek. Resultatet publiceras i rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av e-handeln i Sverige och en jämförelse mellan de fyra nordiska länderna.

– Vi handlar allt mer och oftare på nätet och det är numera vardagsmat för svenskarna. Samtidigt har många branscher fortfarande långt kvar i sin digitalisering, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS.

Huvudpunkterna i rapporten:

  • Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2019, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, beräknas landa på 310 miljarder kronor.
  • De flesta kategorier ökar men andelen som köpt flygresor minskar, sannolikt på grund av Greta Thunberg och en svag svensk krona.
  • Svenskarnas handel i utländska webbutiker gör ett trendbrott och minskar för första gången på många år. Anledningen är sannolikt nya avgifter och den svaga svenska valutan.
  • Nätbaserade prenumerationstjänster så som tv- och musikstreaming liksom livsmedel planar dock ut.
  • Swish går fortsatt starkt framåt och spås snart att ta en tredjeplats bland svenskarnas favoritsätt att betala på nätet.
  • Rapporten innehåller även en nordisk jämförelse av marknadernas med mera.

Utöver det datamässiga innehåller rapporten även trendspaningar, insikter och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här: www.dibs.se/svenskehandel. En tryckt version går att beställa genom att maila ebba.edlund@dibs.se.

Om DIBS rapport Svensk E-handel
DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2019 är en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2019 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20

Om DIBS Payment Services
DIBS, som snart byter namn till Nets, är ledande inom betalningar på nätet och har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom nätbetalningar och var först med att nå 3 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Om Nets
På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen som har 3 500 medarbetare och nu inkluderar tyska Concardis och polska Dotpay/eCard hjälper hundratals finansinstitut och hundratusentals företag och handlare i Europa att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som man levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se