Pressrum

Följ DIBS Payment Services

Digital klyfta inom e-handel minskar − äldre ökar mest

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2018 08:54 CET

Klyftan mellan yngre och äldre inom e-handeln minskar. Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen när det gäller e-handelns expansion.

– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Utvecklingen har varit explosionsartad de sista tio åren och de senaste åren så står äldre svenskar dvs 66-74 år för den största procentuella ökningen. De senaste fem åren så har andelen äldre som handlar på nätet ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent. Även inom den mobila e-handeln där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar mobilt så står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.

Äldre handlar främst varor på nätet, framförallt inom kategorin kropp och hälsa (54 % har handlat under mätperioden på tre månader) och kläder (40 %). Inom tjänster köper man främst telekomtjänster så som att fylla på mobilen (34 %) och ger pengar till välgörenhet, där man också är bäst av alla med sina 29 procent jämfört med snittet om 22 procent. Inom resekategorin är det jämnt fördelat och man betalar främst för kollektivtrafik (23 %), flygbiljetter (22 %) och hotell (21%). Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker än snittet, 28 jämfört med 40 procent. Notervärt är att äldre konsumenter mest av alla anger att man hellre vill stödja svenska butiker som anledning till att inte handla från utländska butiker.

Äldre använder precis som övriga befolkningen främst kort som betalsätt. Därefter följer faktura med 51 procent och direktbetalning med 48 procent. De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent. Vad gäller Swish så står äldre för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish senaste egna siffror.

– Det är dock många äldre som fortfarande står utanför e-handeln på grund av okunskap om tekniken, avsaknad av hårdvara eller okunskap om hur man faktiskt handlar på nätet. Många webbutiker tar heller inte hänsyn till äldre när de utformar sina webbsidor, Detta borde vi inom branschen med stöd från det offentliga försöka att lösa, avslutar Patrik Müller.

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Moderbolaget Nets släpper inom kort sin rapport om betalningar i fysiska miljöer.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://press.dibs.se/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se