Presserum

Följ DIBS Payment Services

Julhandeln ökade i år igen − nya rekord

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2016 09:33 CET

Trots att 2015 var ett rekordår för julhandeln i Sverige så blev det nya rekord i år igen. Sedan den officiella starten med readagen Black Friday och fram till och med julafton så ökade julhandeln i butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning. Det visar statistik från betalföretaget Nets i Sverige för handel i butiker* och från koncernbolaget DIBS i Sverige för handel på nätet**.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet, har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt hur utfallet för den svenska julhandeln i sin helhet blev. Att många svenskar har det bättre ekonomiskt än på många år är tydligt – trots att 2015 var ett rekordår för julhandeln så blev det nya rekord i år igen. Från den officiella starten med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Mycket stark tillväxt för näthandeln
Att köpa en del av sina julklappar på nätet har nu blivit en norm. E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea. Sifforna kommer från mätningar hos de många tusentals webbutiker i Sverige som använder DIBS för sina betalningar på nätet, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året. Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord. Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård säger, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS.

Handeln i fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton. Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade även här men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol. Och på själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol. Sifforna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

– Det är glädjande att även handeln i butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige.

*DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, dvs köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden.

**Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

För mer information:
Daniel Larsson, vice vd på DIBS
daniel.larsson@dibs.se, 0736-40 42 11

Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige
phoij@nets.eu , 0709-60 36 79

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Om Nets
Nets är ett av norra Europas ledande företag inom betalningar, informationsspridning och digitala säkerhetslösningar - med en av de mest omfattande och innovativa produktportföljerna i Europa. Vår ambition är att bli en ännu starkare partner för våra kunder genom att stödja deras verksamhet - både nationellt och internationellt. Vårt mål är att göra det säkrare och lättare att hantera både ekonomiska och informativa värden. Nets sysselsätter mer än 2 700 medarbetare, har sitt huvudkontor i Köpenhamn och affärscentra i Oslo, Stockholm, Helsingfors och Tallinn.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera


Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se