Pressrum

Följ DIBS Payment Services

Många svenskar negativa till Black Friday – men nytt rekord väntas ändå

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2019 09:33 CET

Rekordmånga svenskar uppger att de kommer handla på Black Friday och ett nytt handelsrekord väntas. En stark miljömedvetenhet och tveksamheter kring handlarnas erbjudanden gör dock att många svenskar är negativt inställda till readagen. DIBS ger här också tips till konsumenter.

Black Friday ökar ännu mer i popularitet. 14 procent fler svenskar och totalt en klar majoritet uppger att de kommer handla på readagen, och det är främst e-handeln som driver ökningen. Samtidigt är många negativt inställda till Black Friday på grund av en stark miljömedvetenhet och att man känner sig lurad av handlarna.

– Rekordmånga svenskar kommer att handla men motståndet mot köphysterin blir också tydligare hos såväl konsumenter som handlare men det verkar som plånboken fortfarande är viktigare än miljön. Branschen kan arbeta bättre för att bemöta detta genom exempelvis ett tydligare miljötänk, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som inom kort blir Nets, undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom DIBS egen data baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen, och dels genom en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.

Årets undersökning visar att flest svenskar hittills uppger att de kommer handla på readagen, hela 58 procent jämfört med 51 procent ifjol. 35 procent (28 %) kommer att handla på nätet, vilket står för den största ökningen. Ungefär lika många som i fjol kommer att handla i butik liksom både i butik och på nätet.

Men många svenskar är negativa till readagen – 31 procent är negativt inställda jämfört med 28 procent positivt inställda. 41 procent är neutrala. Äldre är mest negativa och yngre mest positiva. Av dem som är negativt inställda är den främsta anledningen miljöaspekten, strax följt av att man känner sig lurad av handlarna. Konsumentverket får varje år in anmälningar på företag som fuskar genom att ange ett falskt ordinariepris. Av dem som är positivt inställda är den klart främst anledningen att man kan göra fynd och spara pengar, följt av att man köpa julklapparna i god tid.

Allt fler svenskar gör också sina julklappsinköp på Black Friday, 56 procent jämfört med 50 procent ifjol. Fyra procent gör samtliga julklappsinköp då och 13 procent de flesta.

Varukategorier som är mest populära att köpa på nätet under Black Friday
Kläder, skor och accessoarer tar i år över förstaplatsen från elektronik. I övrigt är det inga större skillnader på vad man kommer att handla på nätet.

  • Kläder, skor, accessoarer − 48 %
  • Elektronik − 46 %
  • Skönhets- och hälsoprodukter − 31 %
  • Heminredning − 24 %
  • Barn/leksaksartiklar − 19 %
  • Fysiska medier (t.ex. böcker, filmer etc) − 12 %
  • Mat och dryck − 9 %
  • Digitala medier (t.ex. e-böcker, film digitalt) – 9 %
  • Presentkort − 6 %

Faktiska siffror på hur handeln under Black Friday gick
På fredag morgon släpper DIBS siffror för hur handeln gått hittills under Black Week dvs måndag till och med fredag morgon. På lördag släpps siffror som visar den totala faktiska ökningen eller minskningen för svenska webbutiker jämfört med ifjol. De senaste åren har inte e-handeln på Black Friday ökat lika mycket som tidigare år, eftersom det nu är mer utspritt i en "Black Week". För veckan som helhet så var det dock en stor framgång för webbutikerna ifjol.

Tips till konsumenterna inför Black Friday
DIBS e-handelsexpert Patrik Müller ger här också några tips till konsumenterna om att handla på nätet under Black Friday:

  • Kontrollera priset mot en prisjämförelsesida så att rabatten verkligen är så hög som det ges sken av.
  • Var försiktig om du handlar hos en okänd butik. Kontrollera om butiken är godkänd hos Trygg E-handel eller liknande trygghetsmärkningar.
  • Betala med kreditkort eller faktura – då är du skyddad mot butiker som inte skickar någon vara. Även när du betalar med PayPal är du skyddad mot vissa typer av bedrägerier.
  • Betala inte med direktbetalning eller Swish om du är osäker – det är en förskottsbetalning där du har små möjligheter att få tillbaka pengarna vid ett bedrägeri.

Undersökningen är baserad på intervjuer med 1 000 svenskar som genomfördes av Yougov på uppdrag av DIBS.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20

Om DIBS Payment Services
DIBS, som inom kort blir Nets, är ledande inom betalningar på nätet och har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom nätbetalningar och var först med att nå 3 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Om Nets
På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen som har 3 500 medarbetare och nu inkluderar tyska Concardis och polska Dotpay/eCard hjälper hundratals finansinstitut och hundratusentals företag och handlare i Europa att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som man levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se