Pressrum

Följ DIBS Payment Services

Utländsk e-handel hotar den svenska handeln

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2018 15:26 CEST

Utländska webbutiker har vunnit mark i Sverige de senaste åren och trenden ser ut att fortsätta. Detta utgör ett hot för de butikskedjor som redan är under press från e-handeln men även för svenska webbutiker, i synnerhet sådana som endast säljer på den svenska marknaden.

– Den svenska handeln står inför ett hårt konkurrenstryck från utlandet och en ökande del av svenska konsumenters pengar hamnar utomlands. Svenska butiker måste bli bättre att använda e-handel som ett sätt att bedriva konkurrens annars kommer de få svårt att överleva, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. De svenska konsumenterna handlar nu för hela 268 miljarder kronor om året och det har gynnat många aktörer inom den svenska e-handelsbranschen. Samtidigt har det skiftet också drabbat många fysiska butiker, framförallt inom detaljhandeln. Utländska webbutiker ser även i ökad utsträckning möjligheter att ta marknadsandelar hos de svenska konsumenterna. Inom e-handeln är det särskilt hög konkurrens eftersom det är lätt att jämföra priser och att handla från hela världen.

I DIBS undersökning framkommer att fyra av tio svenskar har e-handlat från utlandet under en tremånadersperiod. Det är mer än för några år sedan och en utveckling som sannolikt kommer att accelera, inte minst om Amazon gör en satsning på den svenska marknaden. IDIBS undersökning bland svenskarna om sommarens populäraste webbutiker framkom också att tre av de tio mest populära webbutikerna var utländska: Wish, Zalando och Ebay. Amazon kom på tolfte plats.

Svenskarnas anledningar för att handla i utländska webbutiker är särskilt priserna och sortimentet. 61 procent uppger lägre priser som det främsta skälet och 44 procent sortimentet. Nästan tio procent är också stamkunder hos en eller flera utländska webbutiker.

Nästan 40 procent av dem som handlar på utländska webbplatser har handlat i kinesiska webbutiker. Att Kina toppar listan är inte så konstigt med tanke på Wish stora genomslag i Sverige..Hela 20 procent av dem som handlar från utländska webbutiker handlar på Amazon, som revolutionerat e-handeln i USA och kommer att sätta starkare press på svenska webbutiker om man lanserar i Sverige. På delad förstaplats kommer England och USA, och på tredje plats återfinns Tyskland och därefter grannlandet Danmark.

– Även om handeln i Kinesiska webbutiker minskat dramatiskt sedan Postnord införde avgifter så är hotet fortsatt en realitet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

En knapp tredjedel av svenskarna avstår från att handla i utländska webbutiker eftersom de anser det är svårt att returnera produkterna, medan en dryg tredjedel känner sig osäkra på tull- och momsregler. Faktorer som lång leveranstid och osäkerhet kring allmänna villkor och konsumenträttigheter är också faktorer. Dessutom litar inte nästan var fjärde svensk på utländska webbutiker, och nästan en tredjedel vill stödja butikerna i sitt eget land.

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten som lanseras i sin helhet imorgon fredag 21 september är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Moderbolaget Nets släpper sin rapport om betalningar i fysiska miljöer i slutet av september.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS
patrik.muller@dibs.se, 0709-37 04 20

Om DIBS Payment Services
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, har det bredaste utbudet av enkla och säkra betalningslösningar på nätet i Norden. Företaget startade 1998 som pionjärer inom betalningar på nätet och var först med att nå 2 miljarder transaktioner. Idag har man fler än 15 000 nätbutiker i Norden som kunder med ett årligt försäljningsvärde på över 150 miljarder kronor. Varje år väljer tusentals nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS drygt 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://press.dibs.se/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se