Pressrum

Följ Nets

Black Friday minskar på nätet − men Black Week ökar

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2020 14:10 CET

Så det blev inget nytt rekord för Black Friday på nätet − minus nio procent jämfört med ifjol, visar betalföretaget Nets statistik. Däremot ökar Black Week med total nio procent. "En klar överrasknng", säger e-handelsexperten Patrik Müller på Nets.

Black Friday har satt rekord på nätet fem år i rad − men det blev inget rekord i år. Handeln på nätet minskade med nio procent jämfört med förra årets Black Friday. Däremot ökar handeln på nätet för Black Week med nio procent.

– Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Nets undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom den egna datan baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen, och dels genom undersökningar bland konsumenter och handlare.

Natthandeln under Black Friday var mycket svag jämfört med tidigare år och ligger bakom att det faktiskt inte blir ett nytt rekord för själva fredagen. På dagen slogs det dock rekord på rekord. Exempelvis var det 56 procent fler köp på förmiddagen än året innan. Trots allt blir det ett rekord för Black Week tack vare en stark försäljning under inledningen av veckan. Samtidigt är det är också värt att notera att fredagen är fortsatt en stor handelsdag − det var ungefär lika många köp under fredagen som sammanlagt under måndagen, tisdagen och onsdagen.

- Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black Friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år och själva fredagen kommer minska i betydelse säger Patrik Müller, ehandelsexpert på Nets.

De två senaste åren har statistik från Nets transaktioner visat att e-handeln ökade med 14 respektive 7 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 21 procent för tre år sedan. Årets Black Friday fortsätteri samma riktning och det blir ett tydligt trendbrott med en minskning för första gången sedan readagen etablerades i Sverige.

Fler konsumenter ämnade att handla på Black Friday – och färre är negativa
Enligt Nets undersökning bland de svenska konsumenterna så ämnade något fler att handla på Black Friday i år jämfört med ifjol – totalt 65 respektive 63 procent. Sedan 2017 är det en kraftig ökning då 44 procent ämnade att handla.

Produkterna som svenskarna ämnade att handla i år tycktes vara klart påverkat av coronapandemin, och är även i linje med den senaste tidens shoppingmönster om en ”hemmatrend”. Flest konsumenter uppger att de kommer handla heminredning (28 %), följt av julklappar för barn så som leksaker med mera (24 %), och även fysisk media (18 %).

*Nets data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals anslutna svenska webbutiker. Man använder ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år. Nets har totalt sett överlägset flest transaktioner i både Sverige och Norden.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets
pmull@nets.eu, 0709-37 04 20

Om Nets
På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har över 4 000 medarbetare i ett antal länder i Europa och inkluderar nu DIBS, tyska Concardis och polska Dotpay/eCard. Vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som vi levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.

Har du frågor eller behöver hjälp?
DIBS Payment Services AB (publ)
Kungsgatan 32
111 35 Stockholm
Telefon: 08-527 525 00
sales@dibs.se


DIBS Payment Services i Göteborg
Kyrkogatan 25, vån 3
411 15 Göteborg
Telefon: +46 (0)31-600 800
sales@dibs.se