Gå direkt till innehåll
Lojalitetslösningar allt mer moderniserade

Pressmeddelande -

Lojalitetslösningar allt mer moderniserade

Handlarnas lojalitetsprogram för kunder blir allt mer moderniserade. Åtta av tio svenskar är med i minst ett och omkring hälften av alla lojalitetsprogram har numera en modern lösning så som mobilapp eller medlemskap integrerat i betalkortet, enligt Nets nya undersökning.

Lojalitetslösningar, det vill säga medlemskap och kundklubbar med bonuspoäng och erbjudanden, är mycket populärt bland svenskarna. Åtta av tio konsumenter är med i minst ett lojalitetsprogram och sju av tio i flera. Både handlare och konsumenterna gynnas då man får rabatter och erbjudanden och således återkommer för att handla igen.

Även om traditionella lösningar så som där man uppger ett medlemsnummer fortfarande dominerar (70 procent använder detta), så har allt fler handlare infört moderna lösningar. Andelen kunder som har lojalitetsprogrammet integrerat i sitt primära betalkort är nu större än andelen kunder som har separata fysiska medlemskort, 48 respektive 38 procent bland svenskarna. 23 procent använder en mobilapp för sitt lojalitetsprogram.

– De moderna lojalitetslösningarna där man får bonuspoängen registrerade direkt i samband med betalningen skapar en betydligt smidigare köpupplevelse för konsumenterna och ger även flera fördelar för handlarna, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets, som är en del av Nexi.

Gammalmodiga lojalitetslösningar som medlemsnummer eller separata plastkort är varken bekvämt för kunderna eller kostnadseffektivt för handlarna. Att koppla en app eller det betalkort som konsumenten föredrar till lojalitetsprogrammet och därmed få bonusen registrerad direkt med köpet, skapar en smidigare betalningsupplevelse. Hela åtta av tio svenskar anser att detta är värdefullt. Det minskar också kostnaderna för handlarna genom att ta bort behovet av distribution och hantering av separata medlemskort eller andra egna lösningar. Den ökande användningen av mobilbetalningar är vidare en drivkraft för integrerade lojalitetslösningar eftersom konsumenten ofta bara har med sig mobilen numera.

De flesta stora livsmedelskedjor har numera lösningar där kundernas betalkort är integrerade i lojalitetsprogrammet. Även andra typer av kedjor – allt från detaljhandeln till bensinmackar – implementerar detta.

– Lojalitetsprogram är numera en viktig strategisk fråga. Eftersom allt fler säljer både i fysisk butik och på nätet har även en helhetssyn för lojalitetsprogrammet blivit viktig, fortsätter Louise Richardson.

Undersökningen som är från den kommande rapporten Nets Nordic Payment Report 2022 genomfördes av Sifo/Kantar på uppdrag av Nets under april och maj i år. Drygt 1 000 svenskar svarade.

För tips till handlare om lojalitetsprogram, se Nets artikel här: https://info.nets.se/en/want-to-win-in-retail-create-a-seamless-loyalty-program-1-0

För mer information:
Louise Richardson, Sverigechef för Nets
louise.richardson@nexigroup.com, 0722 46 22 66

Ämnen

Kategorier


Om Nets
Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, stödjer handlare, företag och konsumenter inom betalningar. Genom att förenkla betalningar och tillhandahålla de mest innovativa och pålitliga lösningarna hjälper vi handlare, företag och finansiella institutioner att bättre betjäna sina kunder och skapa tillväxt. För mer information besök www.nets.eu eller www.nexigroup.com

Presskontakt

Patrik Müller

Patrik Müller

Presskontakt E-handelsexpert, Nets +46 709 370 420 Följ Patrik på LinkedIn
Søren Winge

Søren Winge

Presskontakt Head of Press Relations, Nets Norden +45 29 48 26 46
Peter Glüsing Pedersen

Peter Glüsing Pedersen

Presskontakt Head of Media Relations, Nordics Norden +45 29 48 26 46

Välkommen till Nets!

Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, stödjer handlare, företag och konsumenter inom betalningar. Genom att förenkla betalningar och tillhandahålla de mest innovativa och pålitliga lösningarna hjälper vi handlare, företag och finansiella institutioner att bättre betjäna sina kunder och skapa tillväxt. För mer information besök www.nets.eu eller www.nexigroup.com

Nets
Hammarbybacken 27
120 30 Stockholm
Sverige