Gå direkt till innehåll
Nordic Payment Report 2022 – återhämtning för den fysiska handeln och fortsatt förändring inom betalsätten

Pressmeddelande -

Nordic Payment Report 2022 – återhämtning för den fysiska handeln och fortsatt förändring inom betalsätten

Nets nya rapport visar att fysiska försäljningsställen återhämtat sig under 2022 och att konsumenternas betalmetoder förändrats ytterligare. Mobilbetalningar fortsätter att ta mark medan användningen av kontanter minskar.

– 2022 blir ett långt bättre år för den fysiska handeln än föregående år då konsumenterna återvände efter att restriktionerna släpptes. Det kan dock bli en tuff höst och vinter på grund av energipriser, inflation och räntehöjningar. Vi ser också att konsumenternas preferens för de olika betalsätten förändrades ytterligare då mobilbetalningar tar mer mark och kontanter fortsätter att minska, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets.

Nordic Payment Report är en statistikfylld rapport om betalningar och relaterade ämnen för fysiska handlare. Nets mäter de nordiska konsumenternas handels- och betalmönster genom egen kortdata från betalterminaler, liksom en stor årlig konsumentundersökning. Syftet är att dela med sig av kunskap och expertis.

Huvuddelarna i rapporten:

  • Nästan alla fysiska handelskategorier i Norden uppvisar goda tillväxtsiffror* för första halvåret 2022, även om det finns lokala skillnader. Framförallt restauranger och caféer, transport liksom fysiska tjänster gör stark comeback, men även fysiska butiker i Norden som helhet.
    Siffror för huvudkategorierna för Norden som helhet (per land finns i rapporten):
    • Butiker: +7,2 procent
    • Livsmedelsbutiker: -2,8 procent
    • Restauranger och caféer: +69,3 procent
    • Transport: +30,7 procent
    • Tjänsteställen: +35,4 procent
  • Konsumenternas betalmetoder förändrades ytterligare. Kort dominerar alltjämt men mobilbetalningar ökar (merparten är dock kortbaserade) och kontanter fortsätter att minska – framförallt i Finland, men i Sverige tycks botten skönjas. Kontaktlösa betalningar fortsätter dock att öka i Sverige men tycks vara mättat i de andra länderna.
  • Rapporten innehåller även information om hur konsumenternas syn på de olika betalvarumärkena förändrats, liksom insikter om olika autentiseringsmetoder inkl biometri, digitala kvitton och lojalitetsprogram.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här: nets.eu/sv-SE/payments/nordic-payment-report

*Nets Spending Index
Nets Spending Index – det vill säga tillväxtdatan – är baserad på korttransaktioner i den fysiska handeln. Underlaget utgörs av många miljoner korttransaktioner i varje land och aktiva försäljningsställen under båda åren jämförs.

För mer information:
Louise Richardson, Sverigechef för Nets
louise.richardson@nexigroup.com, 0722-46 22 66

Martin Ågren, presskontakt Sverige
0707-83 55 01

Ämnen

Kategorier


Om Nets
Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, stödjer handlare, företag och konsumenter inom betalningar. Genom att förenkla betalningar och tillhandahålla de mest innovativa och pålitliga lösningarna hjälper vi handlare, företag och finansiella institutioner att bättre betjäna sina kunder och skapa tillväxt. För mer information besök www.nets.eu eller www.nexigroup.com


Presskontakt

Patrik Müller

Patrik Müller

Presskontakt E-handelsexpert, Nets +46 709 370 420 Följ Patrik på LinkedIn
Søren Winge

Søren Winge

Presskontakt Head of Press Relations, Nets Norden +45 29 48 26 46
Peter Glüsing Pedersen

Peter Glüsing Pedersen

Presskontakt Head of Media Relations, Nordics Norden +45 29 48 26 46

Välkommen till Nets!

Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, stödjer handlare, företag och konsumenter inom betalningar. Genom att förenkla betalningar och tillhandahålla de mest innovativa och pålitliga lösningarna hjälper vi handlare, företag och finansiella institutioner att bättre betjäna sina kunder och skapa tillväxt. För mer information besök www.nets.eu eller www.nexigroup.com

Nets
Hammarbybacken 27
120 30 Stockholm
Sverige