Gå direkt till innehåll
Osäkert om nytt rekord för Black Friday – många faktorer som påverkar

Pressmeddelande -

Osäkert om nytt rekord för Black Friday – många faktorer som påverkar

Handeln på Black Friday och Black Week i år är mycket svårförutsägbar, med flera faktorer i båda vågskålarna vad gäller nya rekord eller inte. Bland annat pandemin som ändrat våra köpbeteenden, svenskarnas och handlarnas inställning till reakonceptet, liksom den pågående fraktkrisen. Betalföretaget Nets reder ut.

Handeln under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord – framför allt på nätet – förvisso med en stagnerande trend för själva fredagen men med en positiv utveckling för hela Black Week. Ifjol visade statistik från Nets att både e-handeln och försäljning i fysiska butiker minskade på själva Black Friday men ökade för hela veckan.

Coronapandemin är en av flera faktorer som påverkar hur resultatet blir i år, för både handeln på nätet och i fysisk butik. Andra faktorer är en viss ökad negativ opinion mot handelsfenomenet bland konsumenter och handlare, med fokus på överkonsumtion och miljö. Fler handlare uppger dock att de kommer delta i Black Week i år, men flaggar samtidigt att fraktkrisen har en viss negativ påverkan på tillgången på varor.

– Under pandemin har konsumenterna ökat sina inköp på nätet kraftigt och det kan ha en fortsatt positiv påverkan på försäljningen under årets reaperiod. Samtidigt finns det tecken på att konsumenterna återvänder till butikerna nu när restriktionerna är borta. Förra årets trendbrott då handeln på själva fredagen minskade men ökade för hela veckan kommer antagligen att upprepa sig. Min gissning är att vi kommer se samma trend i år men det finns stor osäkerhet, inte minst då rean börjar ännu tidigare än förr, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Konsumenterna något mer skeptiska
Något färre svenskar uppger i Nets årliga undersökning att man kommer handla på Black Friday totalt sett, 62 % jämfört med 65 % ifjol. För fysiska butiker är det ingen egentlig skillnad mot ifjol (6 % kommer handla, jämfört med 7 % ifjol), medan ett par färre procentenheter uppger att de kommer att handla på nätet (35 % jämfört med 39 % ifjol). Konsumenternas opinion gentemot reakonceptet är vidare något mer negativ i år – 33 % är negativt inställda i år, jämfört med 28 % ifjol. Bakgrunden är främst miljön – 47 % av dem som inte kommer att handla uppger detta som anledning, jämfört med 44 % ifjol. Strax därefter följer att man känner sig lurad av handlarna, 46 % jämfört med 51 % ifjol.

De största anledningarna till att man kommer handla är desamma som ifjol: att man kan göra fynd är fortsatt klart störst (76 % jämfört med 77 % ifjol) samt för att spara pengar (58 % jämfört med 62 %). En dryg majoritet av dem som kommer att handla ämnar spendera mellan 500–3 000 kronor, och 4 % för mer än 10 000 kronor.

– Även om vi ser en något ökad negativ inställning bland konsumenterna så kommer väldigt många att utnyttja rean, i mångt och mycket för att hitta fynd och göra julklappsshoppingen billigare. Pandemin som gynnat e-handeln är dock mindre påtaglig nu och att det inte är några restriktioner gynnar fysiska butiker. Konsumenterna vill komma ut och spatsera på stan eller i gallerior och shoppa. Handlare inom den fysiska miljön har lidit väldigt mycket och vill också dra nytta av detta. Vi kommer även som det ser ut att kunna fira jul tillsammans i år, vilket kommer öka julklappsinköpen i stort och som gynnar både handel i butik som på nätet, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Fler handlare deltar i år
Enligt Nets undersökning bland drygt 200 handlare i Sverige så kommer fler handlare att delta i rean: 36 % jämfört med 31 % ifjol. Man har bland annat lärt sig göra framgångsrika kampanjer, nästan två tredjedelar av dem som deltar uppger det som den största orsaken. Drygt hälften uppger att de deltar i reatiden för att man är tvungen eftersom konkurrenterna gör det, vilket är en markant ökning jämfört mot ifjol. Och drygt vart tionde företag – framför allt fysiska butiker – uppger att de behöver delta på grund av pandemin som haft en negativ påverkan på försäljningen.

Bland handlarna som inte deltar i rean är det fortsatt på grund av de inte vill stötta överkonsumtion (46 %), följt av att man generellt sett inte har rea på sina produkter (42 %).

– Black Friday och Black Week är numera väletablerat hos såväl handlarna som konsumenterna. Men huruvida det blir nya rekord för dels e-handeln och fysiska butiker återstår att se och blir spännande, eftersom det är så många faktorer som påverkar. Kanske kommer vi även att prata om Black Month nästa år, avslutar Patrick Höijer.

Produkter som svenskarna ämnar köpa:

  • Elektronik: 47 jämfört med 46 procent ifjol (+)
  • Kläder etc: 40 jämfört med 45 procent ifjol (-)
  • Skönhet och hälsoprodukter: 25 jämfört med 30 procent ifjol (-)
  • Heminredning: 23 jämfört med 28 procent ifjol (-)
  • Barnleksaker: 25 jämfört med 24 procent ifjol (+)
  • Fysiska medier (böcker etc):13 jämfört med 18 procent ifjol. (-)

Så mycket ämnar svenskarna spendera:

  • 33 % (33) ämnar spendera mellan 1 000–3 000 kr.
  • 24 % (23) ämnar spendera mellan 500–1 000 kr.
  • 13 % (14) ämnar spendera mellan 3 000–5 000 kr.
  • 7 % (6) ämnar spendera mellan 5 000–7 000 kr.
  • 2 % (3) ämnar spendera mellan 7 000–10 000 kr.
  • 4 % (4) ämnar spendera mer än 10 000 kr.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets
pmull@nets.eu, 0709-37 04 20

Patrick Höijer, Sverigechef Nets
phoij@nets.eu, 0709-60 36 79

Ämnen

Taggar


Om Nets
Med en tro på enkelhet och säkerhet som grunden för tillväxt och framsteg driver Nets betallösningar för en enklare morgondag för både banker, företag och konsumenter i hela Europa. För mer information www.nets.eu. Nets är en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group. För mer information www.nexigroup.com

Presskontakt

Patrik Müller

Patrik Müller

Presskontakt E-handelsexpert E-handel 0709-370 420
Søren Winge

Søren Winge

Presskontakt Head of Press Relations, Nets +45 29 48 26 46

Relaterat material

Betalningar på nätet

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har 3 500 medarbetare i ett antal länder i Europa och inkluderar nu DIBS, tyska Concardis och polska Dotpay/eCard. Vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som man levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.

Nets
Hammarby allé 12
120 30 Stockholm
Sverige